Wat doen in geval van problemen met een vakman

Bouwen Renovatie
the_title()

Wanneer je start aan een bouwproject, hoop je natuurlijk dat alles vlot verloopt. Als er toch dingen foutlopen, kan je erop rekenen dat de vakman of aannemer dit weet op te lossen. Maar wat moet je doen in geval van problemen met een vakman of aannemer? Dat vertellen we je in dit artikel.

Voorkomen is beter dan genezen

Het beste scenario is natuurlijk dat alles vlot verloopt en je geen problemen met een vakman of aannemer hebt. Hier kan je zelf aan bijdragen. Hieronder sommen we een aantal kenmerken op die kunnen aantonen of een mogelijke vakman of aannemer al dan niet betrouwbaar is:

Expertise

Een goede vakman heeft voldoende kennis om advies te geven en op al je vragen te antwoorden. Ook technische vernieuwingen en veranderingen in wetten en regelgevingen kan hij je probleemloos uitleggen. Daarnaast is het een pluspunt als de aannemer aangesloten is bij een beroepsorganisatie. Dit toont aan dat hij steeds mee wil zijn met de ontwikkelingen in zijn sector en zich eventueel wil bijscholen.

Referenties

Ken je iemand die ervaring heeft met de aannemer? Dan kan je ervaringen aan hen vragen. Anders kan je steeds vragen naar foto’s van realisaties. Ook online recensies kunnen je veel informatie geven. Reacties op internet zijn echter snel en makkelijk te geven. Laat je hier dus nooit 100% door leiden.

Ondernemingsvaardigheden en beroepsbekwaamheid

Als je aannemer is ingeschreven in de kruispuntbank van ondernemingen, kort KBO genoemd, is dit een goed teken. Je kan hier via de naam of het ondernemingsnummer informatie over de aannemer vinden.

Financieel gezond

Met het ondernemingsnummer kan je controleren of de aannemer geen fiscale of sociale schulden heeft. Je vult dit nummer in op www.checkinhoudingsplicht.be en als er geen problemen zijn, krijg je de melding ‘Verplicht tot inhouding: NEEN’.

Transparant contract

Een duidelijk contract met goede afspraken is essentieel om conflicten te vermijden. Zorg er voor dat de prijs, timing en de uit te voeren werken zeker goed beschreven staan.

Let op bij volgende aspecten:

  • De aannemer is overdreven vriendelijk
  • De aannemer vraagt om contant te betalen
  • De aannemer geeft je niet voldoende tijd om het contract goed door te lezen
  • De aannemer geeft vage antwoorden
  • De aannemer geeft je een offerte aan een abnormaal lage prijs
  • De aannemer werkt niet aan het imago van het bedrijf

De wet van Breyne

De wet van Breyne garandeert de kandidaat-bouwer of koper bescherming, onder andere via een contract met informatie over de totaalprijs van je bouwproject en de betalingsvoorwaarden. Deze wet legt ook vast wie verantwoordelijk is en voorziet financiële garanties. Een aantal voorbeelden van deze garanties zijn:

  • Het voorschot dat je betaalt bij het afsluiten van het contract mag maximum 5% van het totale bedrag van het contract zijn.
  • De totaalprijs wordt vooraf vastgelegd. Er is mogelijkheid tot herziening, maar enkel onder bepaalde voorwaarden.
  • Een financiële garantie die de eigenaar beschermt wanneer de onderneming de verplichtingen niet nakomt, bijvoorbeeld door een faillissement.
  • Duidelijk omschreven aansprakelijkheden: de aannemer is tien jaar lang aansprakelijk voor ernstige gebreken die de stabiliteit of de stevigheid van de woning aantasten.

Om van deze bescherming te genieten moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Je laat een appartement of huis bouwen of koopt een te bouwen woning of een woning in bouw.
  • Je koopt een bestaande woning waarbij de verkoper de woning uitbreidt of sterk verbouwt. De totale prijs van deze werken moet minstens 80% van de verkoopprijs van de woning zijn en de prijs moet hoger zijn dan 18600 euro.
  • Het gebouw moet bestemd zijn voor residentieel gebruik of voor professioneel en residentieel gebruik
  • Je moet één of meer betalingen doen voor alles afgewerkt is, volgens de voorwaarden die in het contract staan
  • Je mag slecht met één aannemer samenwerken
  • De overeenkomst moet verplicht twee stappen bevatten: de voorlopige oplevering en de definitieve oplevering.

Problemen met een bouwbedrijf

De wet van Breyne is van toepassing als de aannemer het contract niet wil toepassen of het niet respecteert. De wet stelt vast dat een aannemer zijn verplichtingen moet nakomen zoals ze vastgesteld zijn in het contract. Als de aannemer dit weigert, kan je een ingebrekestelling bezorgen waarin je aan de aannemer vraagt om het contract na te leven.

Problemen met een vakman

Als je een vakman inschakelt, moet hij de werken tot een goed einde brengen. Ben je ontevreden over het geleverde werk? Probeer dan eerst en vooral samen naar een oplossing te zoeken. Indien dit niet helpt, is het aangeraden het conflict eerst in der minne te regelen. Je kan via het online platform Belmed een onafhankelijke bemiddelaar vinden. Dit is vaak goedkoper dan een gerechtelijk proces.

Wat doen bij technische problemen?

Heb je net gebouwd of gerenoveerd en treden er technische problemen op, zoals een dak dat niet waterdicht is of gebrekkig uitgevoerde voegen van tegelwerk? Dan kan je contact opnemen met vzw Verzoeningscommissie Bouw. Eventueel kan je in het contract opnemen dat jullie contact opnemen met een verzoeningscommissie als er en geschil optreedt.

Wat doen bij niet-technische problemen?

Heb je een geschil met een bedrijf dat gaat over de uitvoering van een verkoops- of dienstencontract? Dan kan je contact opnemen met de Consumentenombudsdienst. Zij kunnen je meer informatie geven over de mogelijkheden die je hebt om het geschil in der minne op te lossen, de klacht doorsturen naar een bevoegde dienst of de klacht zelf behandelen met als doel tot een minnelijke schikking te komen als een andere ombudsdienst je niet kan helpen.

Raakt het probleem met een vakman niet opgelost? Dan kan je er nog voor kiezen om gerechtelijke stappen te ondernemen.

Vraag een gratis offerte aan bij een vakman

Vul het volgende formulier in om een ​​gratis, vrijblijvende offerte te ontvangen van gecertificeerde professionals bij u in de buurt.

Deze dienst wordt gratis aangeboden in samenwerking met TrustUp.be - Wij respecteren uw privacy. U heeft het recht om uw gegevens in te zien en te corrigeren. Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie.